ΓΕΩΡΓΙΟΣ Θ. ΒΛΑΧΟΣ - Βουλευτής Περιφέρειας Αττικής

 

Πέμπτη, 11 Μαϊου 2017

 

 

Συζήτηση της Επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Περιφέρειας Αττικής κ. Γ. Βλάχου προς τον Υπουργό Οικονομικών στην ολομέλεια της Βουλής με θέμα: «Προτάσεις – Αιτήματα των Δήμων των Μεσογείων ενόψει της διαβούλευσης για την ανανέωση της σύμβασης του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» με το Ελληνικό Δημόσιο για την περίοδο 2025-2055»

 

 

  

 

 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, συζητάμε σήμερα την ερώτηση που πριν από αρκετό καιρό κατέθεσα για πρώτη φορά σχετικά με την ανανέωση της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» με το ελληνικό Δημόσιο. Όπως γνωρίζετε, με τον ν. 2338/1995, επήλθε η σύμβαση ανάπτυξης του νέου αεροδρομίου της Αθήνας για μία συμβατική περίοδο τριάντα ετών, μέχρι το 2025.

Έχουν περάσει πάνω από είκοσι χρόνια, κύριε Υπουργέ και βρισκόμαστε να συζητάμε την επέκταση της σύμβασης τώρα πια, αφού μπαίνει στην τελική ευθεία, με σοβαρότατα όμως ζητήματα που περιλαμβάνονται στην ισχύουσα σύμβαση, τα οποία δεν έχουν ακόμα επιλυθεί. Για παράδειγμα, είχαν προβλεφθεί αντισταθμιστικά τέλη 10% από την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, τα οποία θα δίνονταν στους όμορους με το νέο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» δήμους της ευρύτερης περιοχής των Μεσογείων για αναπτυξιακά προγράμματα.

Μέχρι σήμερα, δυστυχώς, η συγκεκριμένη διάταξη δεν έχει ενεργοποιηθεί. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη συζήτηση της συμφωνίας στη Βουλή για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου πρότεινα και προσκλήθηκαν οι δήμαρχοι της περιοχής των Μεσογείων, οι οποίοι ανέδειξαν την αδικία αλλά και την αφερεγγυότητα της πολιτείας στο συγκεκριμένο θέμα.

Επίσης, σε ό,τι αφορά τα χωροταξικά θέματα, κύριε Υπουργέ, είναι γνωστό ότι το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχει δεσμεύσει είκοσι χιλιάδες στρέμματα επιπλέον αυτών που έχει αξιοποιήσει μέχρι σήμερα –μιλάμε για μια περιοχή η οποία ονομάζεται «Ζώνη Περιορισμένης Ανάπτυξης Αεροδρομίου»- χωρίς να υπάρχει καμία δέσμευση από τη μεριά του για το τι θα γίνουν. Εκεί, δηλαδή, υπάρχουν ιδιοκτήτες κάποιων γεωτεμαχίων, οι οποίοι δεν μπορούν ούτε να τα πουλήσουν, όπως καταλαβαίνετε, αφού δεν έχουν αξία –ποιος να τα πάρει και γιατί- και οι ίδιοι βέβαια δεν μπορούν να τα αξιοποιήσουν. Περιμένουν πότε θα μπορέσει το αεροδρόμιο να τα απαλλοτριώσει –αν τα απαλλοτριώσει!- για να τα αξιοποιήσει.

Πάμε για τριάντα χρόνια. Δεν είναι πολλά; Αυτούς τους ανθρώπους δεν πρέπει να τους αποδεσμεύσουμε; Δεν πρέπει να τελειώσει η ομηρία τους; Δεν είναι άδικο αυτό το παιχνίδι, να περιμένουν δηλαδή πότε θα αποφασίσει το αεροδρόμιο για την τύχη της περιουσίας τους; Γι’ αυτό μιλάμε.

Θα ήθελα ακόμα ένα σημείο να θίξω, κύριε Υπουργέ, το οποίο έχει να κάνει με τους ΟΤΑ της περιοχής, καθώς δεν έχουν πληρωθεί τα δημοτικά τέλη από την περιβαλλοντική επιβάρυνση, την όχληση, την κυκλοφοριακή φόρτιση που έχουν υποστεί λόγω της λειτουργίας του αεροδρομίου.

Εγώ νομίζω ότι δεν πρέπει αυτό το λάθος να επαναληφθεί. Δεν μπορεί η περιοχή, η οποία δέχθηκε το αεροδρόμιο, να έχει την επιβάρυνση και να μην έχει τους πόρους. Θα έλεγα, με αφορμή την ανανέωση της συμφωνίας, αυτά τα θέματα να μπουν στο τραπέζι, όπως και όλα όσα βάλουν οι δήμαρχοι της περιοχής, για το καλό της περιοχής και για την αρμονική συνεργασία.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ (Υπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ευχαριστώ και τον κ. Βλάχο για την ερώτηση και για την κατανόηση που έδειξε στην καθυστέρηση της συζήτησης λόγω φόρτου εργασίας.

Να πω ότι το βασικό πρόβλημα που έχουμε σε αυτήν τη φάση είναι ότι έχουμε μια επέκταση της σύμβασης -αυτό είναι που συζητάγαμε και στο πλαίσιο των μνημονιακών μας υποχρεώσεων- και άρα δεν μπορούσαν να αλλάξουν οι όροι της σύμβασης. Αυτός είναι ο βασικός περιοριστικός παράγοντας σε αυτήν τη συζήτηση σε αυτήν τη φάση. Γιατί αν αλλάζαμε όρους της σύμβασης, θα ερχόταν μια άλλη εταιρεία και θα έλεγε ότι θέλω και εγώ να κάνω μια προσφορά. Μόνο στη περίπτωση που είναι απλή επέκταση, αυτό αποκλείει άλλους επενδυτές να μπουν στο παιχνίδι.

Να σημειωθεί ότι στο ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταβιβαστεί η αρμοδιότητα για την υλοποίηση της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου. Από τα μέσα Μαρτίου έχει εγκριθεί το κείμενο της επέκτασης από τους Υπουργούς Οικονομικών και Μεταφορών. Ο αερολιμένας καταβάλλει κανονικά τους προβλεπόμενους δημοτικούς φόρους. Αναφορικά με τα ανταποδοτικά τέλη, υπάρχουν αποφάσεις του ΣτΕ που καταλήγουν ότι δεν υποχρεούνται να καταβάλλει ανταποδοτικά τέλη ο αερολιμένας για καθαριότητα και φωτισμό, καθώς για αυτές τις υπηρεσίες μεριμνά το ίδιο το αεροδρόμιο.

Αιτούνται ανταποδοτικά τέλη όχλησης και διέλευσης. Ωστόσο, και αυτό χρειάζεται ειδική ρύθμιση, η οποία δεν μπορεί να είναι αντικείμενο της επέκτασης της σύμβασης. Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί συναντήσεις μεταξύ της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ και των δημάρχων των ενδιαφερόμενων δήμων. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, η επέκταση της ήδη υπάρχουσας σύμβασης δεν επιτρέπει καμία παρέμβαση σε αυτή. Το ΤΑΙΠΕΔ παρείχε τη συγκεκριμένη πληροφόρηση στους δημάρχους.

Άρα, έχουμε ερωτήματα που θέτετε, που έχουν σχέση με τη σύμβαση και που δεν μπορούν να λυθούν αυτήν τη στιγμή, ακριβώς γιατί σας είπα ότι έχουν σχέση με την επέκταση της σύμβασης και όχι με μια νέα ιδιωτικοποίηση. Έχουμε και άλλα θέματα μεσοπρόθεσμου στρατηγικού σχεδιασμού που χρειάζεται να συζητήσουμε με αυτούς τους δήμους και την περιφέρεια.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Βλάχο, έχετε τον λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, ασφαλώς και υπήρξε κατανόηση για την καθυστέρηση της συζήτησης λόγω φόρτου εργασίας. Είναι σωστό αυτό το οποίο είπατε. Το είπα και εγώ, και το επαναλαμβάνω.

Έρχομαι στην ουσία. Το πρώτο θέμα το οποίο έθιξα, κύριε Υπουργέ, δεν έχει να κάνει με τη σύμβαση. Δηλαδή τα ανταποδοτικά από την αξιοποίηση του «Ελληνικού» στους όμορους με το «Ελευθέριος Βενιζέλος» δήμους δεν περιλαμβάνονται στη σύμβαση. Ήταν θέμα πολιτείας το πότε θα αξιοποιούσε το αεροδρόμιο.

Εμείς, λοιπόν, λέμε το εξής. Σήμερα το αεροδρόμιο του Ελληνικού αξιοποιείται. Η πολιτεία, η Κυβέρνηση σήμερα, ας αναλάβει να πραγματοποιηθούν αυτά τα αναπτυξιακά έργα τα οποία ζητούν οι δήμαρχοι της περιοχής. Άρα, είναι θέμα πολιτείας και των δήμων της περιοχής και όχι της σύμβασης αυτής καθαυτής.

Εμείς θέλουμε να τηρηθεί η δέσμευση του κράτους τότε που, προκειμένου να γίνει το αεροδρόμιο στα Μεσόγεια, είπαμε στους Μεσογίτες ότι όταν το αεροδρόμιο του Ελληνικού θα αξιοποιηθεί, ένα 10% θα το πάρετε εσείς για αναπτυξιακά έργα, όχι για τίποτε άλλο, αλλά για πολύ συγκεκριμένα έργα που θα τα κάνει η πολιτεία και όχι οι δήμοι. Αυτό το αθετήσαμε. Αυτή είναι η κοροϊδία.

Έρχομαι στο δεύτερο. Σας μίλησα ότι εγώ έχω την πληροφορία ότι υπάρχει ασυνέπεια από τη μεριά του αεροδρομίου προς τα δημοτικά τέλη. Αυτό είναι κάτι το οποίο μπορεί να ξεκαθαριστεί και να δούμε πού είναι η αλήθεια και πού είναι η υπερβολή.

Υπάρχει όμως και ένα ζήτημα μεγάλο, σχετικά με τα χωροταξικά θέματα της ευρύτερης περιοχής. Σας είπα ότι η Σύμβαση τότε προέβλεπε, εκτός από όσες χιλιάδες στρέμματα αξιοποιήθηκαν, τη δέσμευση σε πάνω από περίπου είκοσι χιλιάδες (20.000) στρέμματα. Τότε είχε λεχθεί, κύριε Υπουργέ, ότι στο μέλλον το αεροδρόμιο πιθανόν να χρειαζόταν έναν ακόμη αεροδιάδρομο.

Σήμερα, που πέρασαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, που σήμερα ο τουρισμός πια στην Ελλάδα και στην Αθήνα είναι στην κορυφή και έχει διαπιστωθεί ότι αυτή η έκταση δεν χρειάζεται, λέμε να αποδεσμευθεί και να δοθεί στους ιδιοκτήτες τους -οι οποίοι φορολογούνται και πληρώνουν ΕΝΦΙΑ για μια περιουσία την οποία δεν ελέγχουν- ή αν το αεροδρόμιο τη θέλει ας την απαλλοτριώσει, ας αποζημιώσει τους ιδιοκτήτες. Δεν γίνεται μονά-ζυγά χαμένοι οι ιδιοκτήτες. Είναι μεγάλη η έκταση. Και μιλάμε για τριάντα χρόνια. Και θα τους πούμε ότι άλλα τριάντα χρόνια θα έχετε την ιδιοκτησία, θα σας φορολογούμε, θα είναι δική σας, αλλά δεν μπορείτε ούτε να την πουλήσετε ούτε να την αξιοποιήσετε. Ε, δεν είναι άδικο; Εγώ αυτό λέω. Εάν, κύριοι του αεροδρομίου, το θέλετε, πάρτε την, αποζημιώστε την, απαλλοτριώστε την. Τελειώσαμε!

Και με αφορμή, λοιπόν, αυτό που είπα, υπάρχουν χωροταξικά θέματα της ευρύτερης περιοχής τα οποία πρέπει να τα ρυθμίσουμε. Πρέπει η Κυβέρνηση να πάρει πρωτοβουλία. Υπάρχουν αρχαιολογικοί χώροι. Υπάρχουν σημεία πρωτογενούς παραγωγής, τα οποία έχουν και αρχαιολογικό και αναπτυξιακό ενδιαφέρον. Αυτά θέλουμε να αναδείξουμε στην περιοχή μας. Δεν θέλουμε να είναι απλά το αεροδρόμιο της επιβάρυνσης και της μόλυνσης. Θέλουμε να είναι και μια περιοχή, μια εστία ανάπτυξης και κινήτρων για την ευρύτερη περιοχή. Και το ότι αναθεωρείται η Σύμβαση για εμάς που ζούμε εκεί είναι η αφορμή για να θέσουμε επί τάπητος αυτά τα θέματα.

Θα έλεγα, λοιπόν, κλείνοντας κύριε Υπουργέ, να πάρετε την πρωτοβουλία, να συγκροτήσετε μία Επιτροπή εργασίας στην οποία να συμμετέχουν και οι αντιπρόσωποι των δήμων γύρω από το αεροδρόμιο, αλλά και όποιος άλλος φορέας εσείς νομίζετε, προκειμένου εκεί να τεθούν τα θέματα, να τα δούμε και να προσπαθήσουμε όλοι έντιμα. Να βρούμε λύσεις δίκαιες.

Έτσι κι αλλιώς, οι τοπικές κοινωνίες δια των δημάρχων ζητούν πολύ λογικά πράγματα και είναι συνεργάσιμοι, κάτι που είναι δεδομένο. Δεν πρέπει να αφεθεί στην τύχη του. Διότι, έτσι ξέρετε, εμένα θα με ενοχλούσε –εάν θέλετε- να επαναληφθεί το φαινόμενο «Λαλιώτη», που τότε προκειμένου να υπογραφεί αυτή η Συμφωνία, ήρθε, έταξε, τα ξέχασε, εξαφανίστηκε. Αυτό το φαινόμενο, λοιπόν, δεν θέλω να επαναληφθεί.

Και θα είναι και άδικο για εσάς προσωπικά επί ημερών σας να αναθεωρηθεί η σύμβαση και να γίνετε ένας δεύτερος «Λαλιώτης», δηλαδή να υπάρξει επί των ημερών σας μια συμφωνία που θα δεσμεύει την περιοχή, με αποτέλεσμα το όνομά σας να συνδεθεί αρνητικά για τριάντα χρόνια. Είναι πολύς ο καιρός και μεγάλα τα θέματα, την ώρα που εμείς πιστεύουμε ότι με λίγη καλή διάθεση κάποια από αυτά -δεν λέω το σύνολό τους, ίσως και το σύνολό τους, αλλά κάποια από αυτά- μπορούμε εύκολα να τα λύσουμε.

Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, τουλάχιστον δεν μπορείτε να τους απαλλάξετε από τον ΕΝΦΙΑ, μέχρι να τελεσιδικήσει τι θα γίνουν αυτά τα είκοσι χιλιάδες (20.000) στρέμματα; Αυτό είναι πράγματι πολύ άδικο.

ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ (Υπουργός Οικονομικών): Βλέπω ότι έχω δύο μέτωπα σε αυτήν την ερώτηση.

Το βασικό πρόβλημα που έχουμε είναι ότι ο νόμος για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», η Σύμβαση, ο νόμος του 1995, προέβλεπε ότι στον χώρο του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού θα δημιουργηθεί διαχειριστικός φορέας για μητροπολιτική ζώνη πρασίνου. Το 10% των εσόδων του φορέα θα δινόντουσαν στους δήμους των Μεσογείων, Σπάτα, Μαρκόπουλο κ.λπ., για να βοηθήσει την ανάπτυξή τους ως αντισταθμιστικά οφέλη για τη δημιουργία του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Αυτό δεν έγινε ποτέ.

Τώρα αυτό που ζητούν οι κάτοικοι …

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Αυτοί οι άνθρωποι ζητούν…

ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ (Υπουργός Οικονομικών): Ναι, όσον αφορά τα αιτήματα ...

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ναι, αλλά επί των ημερών σας υπογράφτηκε η Σύμβαση.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Παρακαλώ, κύριε Βλάχο, μη διακόπτετε.

ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ (Υπουργός Οικονομικών): Όχι, δεν είναι κακοπροαίρετη η παρέμβαση.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Απλά για να σχηματίσει εικόνα. Αυτό λέω.

 

ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ (Υπουργός Οικονομικών): Όχι, δεν έχω κανένα πρόβλημα, κύριε Πρόεδρε.

Στα αιτήματα των δήμων είναι και η δημιουργία ενός τοπικού φορέα ανάπτυξης. Αυτό δεν μπορεί να γίνει μέσω της σύμβασης. Σε αυτό συμφωνούμε νομίζω, απ’ ό,τι είπατε. Άρα, χρειάζεται νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία θα καθορίσει όλα τα χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένης και της πηγής των πόρων, αλλά και του τρόπου διάθεσής τους.

Νομίζω ότι αυτό που προτείνετε μπορούμε να το δούμε. Είναι και θέμα του Υπουργείου Οικονομίας και του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Να το δούμε αυτό και να επανέλθω όταν θα έχω σκεφτεί την πρότασή σας.

Ευχαριστώ πολύ.