ΓΕΩΡΓΙΟΣ Θ. ΒΛΑΧΟΣ - Βουλευτής Περιφέρειας Αττικής

 

Παρασκευή, 23 Μαρτίου 2018

 

 

Επίκαιρη Ερώτηση Γ. Βλάχου προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σωκράτη Φάμελλο με θέμα "Αναστολή πρωτοκόλλων επιβολής ειδικής αποζημίωσης έως την κύρωση των δασικών χαρτών".  

 

 

  

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, είναι γνωστό ότι το ελληνικό Δημόσιο εκδίδει πρωτόκολλα επιβολής ειδικής αποζημίωσης για όσους έχουν κατασκευάσει αυθαίρετα κτίσματα εντός δημόσιων ή ιδιωτικών δασών ή σε εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες, των οποίων όμως δεν έχει κριθεί οριστικά ο δασικός τους χαρακτήρας με τη διαδικασία της κύρωσης των δασικών χαρτών. Βεβαίως, εκτός από το πρόστιμο κατασκευής, κάθε χρόνο έχουμε το πρόστιμο διατήρησης, το οποίο ανανεώνεται όσο αυτή η εκκρεμότητα εξακολουθεί να υπάρχει.

Πρέπει, λοιπόν, οι ιδιοκτήτες των οποίων τα κτίσματα είναι σε αυτές τις περιοχές, κάθε χρόνο να κάνουν αίτηση αναστολής εκτέλεσης και αίτηση ακύρωσης στο διοικητικό εφετείο. Αυτό είναι ένα κόστος της τάξεως των 3.000, 4.000 ευρώ κάθε χρόνο, γιατί υπάρχει ένα παράβολο το οποίο τελευταία έχει αυξηθεί και επίσης χρειάζονται και χρήματα για τη νομική κάλυψη του όλου θέματος.

Στην περίπτωση δε αρνητικού αποτελέσματος από το διοικητικό εφετείο πρέπει εντός δύο μηνών να γίνει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, γιατί αν δεν γίνει, μπορεί αυτό το πρόστιμο να τελεσιδικήσει και βεβαίως να βεβαιωθεί.

Εάν δε καταφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καταλαβαίνετε ότι το κόστος αυτής της αίτησης αναίρεσης και ακύρωσης είναι πολύ υψηλότερο, έως και απαγορευτικό -θα έλεγα- κύριε Υπουργέ, για μια πολύ μεγάλη μερίδα των συμπολιτών μας, γιατί φαντάζομαι ότι και εσείς έχετε σαφέστατη εικόνα για ποιους συμπολίτες μας μιλάμε, μιλάμε για αυτούς που έχουν κτίσει κάτω από αυτές τις συνθήκες.

Όταν τελεσιδικήσει, βεβαίως, πρέπει αυτά τα πρόστιμα να βεβαιωθούν. Οι υπηρεσίες οι οποίες επιβάλλουν τα πρόστιμα, αναγνωρίζοντας το άδικο, αναγνωρίζοντας την υπερβολή, αναγνωρίζοντας όλη αυτή την αυθαιρεσία, δεν τα στέλνουν για βεβαίωση, γιατί αν πήγαιναν για βεβαίωση, καταλαβαίνετε ότι θα ήταν οι συμπολίτες μας σε απόγνωση. Όταν, όμως, ένας συμπολίτης μας παίρνει ένα χαρτί και είναι ένα πρόστιμο της τάξεως των 100.000 ευρώ, 200.000 ευρώ -πολλές φορές και περισσότερο- δεν είναι απλό και ούτε κανείς μπορεί να το δει ελαφριά τη καρδία και να πει «δεν βαριέσαι, δεν το πληρώνω».

Προφανώς, δεν το πληρώνει, αλλά μόνο που του έρχεται αυτό το πρόστιμο με αυτά τα δυσθεώρητα ποσά, τρομάζει.

Έχουμε δικαίωμα να συνεχίσουμε σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς να κρατάμε αυτούς τους πολίτες σε ομηρία και να τους τρομάζουμε και να αναστατώνουμε τη ζωή τους για κάτι που έτσι και αλλιώς συμφωνούμε ότι πρέπει να λυθεί;

Σταματώ εδώ, κύριε Πρόεδρε και θα συνεχίσω στη δευτερολογία.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΑΜΕΛΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Αφού σας καλημερίσω, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Βλάχο για την ενδιαφέρουσα συζήτηση που μας έδωσε τη δυνατότητα, κύριε Πρόεδρε, να κάνουμε.

Νομίζω ότι αυτή η συζήτηση θα μας βοηθήσει να ξεκαθαρίσουμε πολλά θέματα ιδιαίτερα για την Αττική, μιας και αυτή την περίοδο είναι σε ανάρτηση η διαδικασία των δασικών χαρτών. Έχουμε, βέβαια, όχι μόνο στην Αττική, αλλά σε πολλά σημεία της χώρας μας εκτός σχεδίου δόμηση και σε κάποια σημεία και αυθαίρετη δόμηση, όπως περιγράψατε.

Βέβαια, καταλαβαίνετε και εσείς ότι καλούμαστε να λύσουμε ζητήματα δεκαετιών που δημιουργήθηκαν και από ελλείματα και του πολιτικού συστήματος και πρέπει όλοι μαζί να βρούμε τώρα μια λύση και η δική μας Κυβέρνηση να την εφαρμόσει.

Θα μου επιτρέψετε, όμως, στο πρώτο σκέλος της απάντησής μου -μια και για τις πυκνώσεις, από ό,τι κατάλαβα, θα μιλήσουμε στο δεύτερο μέρος, γιατί και εσείς το κρατήσατε- να διευκρινίσω κάποια ζητήματα στην ερώτηση, γιατί μας ακούει και ο κόσμος και ενδιαφέρεται. Μιλήσατε για πρωτόκολλα σε κτίσματα εντός δασών, ιδιωτικών ή δημοσίων ή σε περιοχές αναδασωτέες.

Εδώ θέλω να διευκρινίσω ότι δεν είναι ισότιμες αυτές οι περιπτώσεις. Δεν είναι το ίδιο το δάσος με τη δασική έκταση και ιδιαίτερα με την αναδασωτέα. Οι αναδασωτέες εκτάσεις δεν έχουν εκκρεμότητα χαρακτηρισμού. Είναι κηρυγμένες. Είναι, παραδείγματος χάρη, τα καμένα και εκεί νομίζω ότι καλώς υπάρχουν εντολές κατεδάφισης, όταν κάποιος χτίσει πάνω στα καμένα, σε έκταση που ήταν δασική.

Πάντως, δεν πρέπει να συγχέεται στον πολίτη. Υπάρχουν εκκρεμότητες, αλλά όχι στις αναδασωτέες και στις πράξεις κήρυξης. Υπάρχουν εκκρεμότητες κρίσης εκεί που υπάρχει χαρακτηρισμός δασικής έκτασης -αυτό είναι το δεύτερο ερώτημα- δηλαδή εκεί που έχει γίνει πράξη της υπηρεσίας, με βάση τον ν.998; Επειδή από ό,τι γνωρίζω και εσείς γεωτεχνικός είστε, ξέρετε πολύ καλά ότι ο νόμος αυτός, ο ν. 998, μαζί με τα προεδρικά διατάγματα χαρακτηρισμού του δάσους έχουν ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο για το πώς, όταν πάει η υπηρεσία, γίνεται χαρακτηρισμός του δασικού χαρακτήρα. Υπάρχουν δηλαδή επαρκή κριτήρια, δεν έχουμε ελλείματα κριτηρίων στη χώρα μας.

Στις περιπτώσεις, λοιπόν, που αναφέρεστε, κατά την άποψή μου, δεν υπάρχει εκκρεμότητα, όταν υπάρχει χαρακτηρισμός, όταν παραδείγματος χάρη υπάρχει κήρυξη αναδασωτέων ή πράξη χαρακτηρισμού. Ας συμφωνήσουμε, δηλαδή, ότι όπου υπάρχει νόμιμη πράξη της διοίκησης, αυτή πρέπει να αποτελέσει κάτι δεδομένο για εμάς για να σχεδιάσουμε για τα υπόλοιπα.

Συμφωνώ, λοιπόν, ότι υπάρχουν κάποιες περιοχές που δεν έχουν πράξη της διοίκησης και έχουμε εκκρεμότητες και η εφαρμογή των δασικών χαρτών θα λύσει αυτά τα ζητήματα. Αναφέρεστε, βέβαια και σε πρόστιμα που κοινοποιούνται σε αυθαίρετα, όταν δεν έχει τελεσιδικήσει ο δασικός χαρακτήρας και κάνατε μια ιδιαίτερη αναφορά και προφορικά. Εκεί λοιπόν, που δεν υπάρχει πράξη και από αυτή την εκκρεμότητα που αφορά εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτησίες προκύπτει, επίσης, η αναγκαιότητα των δασικών χαρτών.

Εδώ θέλω να βάλω και ένα ερώτημα: Η καθυστέρηση των δασικών χαρτών δημιούργησε την αυθαιρεσία στην εκτός σχεδίου δόμηση ή η αυθαιρεσία στην εκτός σχεδίου δόμηση πίεσε το πολιτικό σύστημα να μην κυρώσει τους δασικούς χάρτες; Νομίζω ότι αυτός είναι ένας φαύλος κύκλος, γιατί γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι οι ευθύνες υπάρχουν και στις δύο πλευρές. Όμως, η ευθύνη είναι του πολιτικού συστήματος, που συνταγματικά κατοχύρωσε τον δασικό χαρακτήρα, αλλά ποτέ δεν εφάρμοσε τους δασικούς χάρτες. Το πολιτικό σύστημα σαράντα χρόνια επέτρεψε αυτή την κακοδαιμονία και τώρα αμφισβητούνται περιουσίες μιας ζωής. Θα το θέσετε πιθανά.

Εγώ, λοιπόν, θέλω να πω σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που έχουν αυθαίρετα ότι οι υπεύθυνοι για την ταλαιπωρία τους είναι όσοι τους επέτρεψαν τότε να χτίσουν αυθαίρετες κατασκευές. Και αυτό είναι ξεκάθαρο. Τώρα θα προσπαθήσουμε να λύσουμε, αλλά δεν είναι υπεύθυνη τώρα η πολιτεία για την αυθαιρεσία που συνέβη κάποτε.

Εδώ, όμως, θα ήθελα να πω επίσης ότι δεν θα δεχόμουν με τίποτα μια συζήτηση που κάποια στιγμή έγινε στη Βουλή με μια τροπολογία που άλλοι συνάδελφοί σας -όχι εσείς- επιχείρησαν να εισάγουν για την αναστολή δασικών προστίμων οπουδήποτε στην Ελλάδα εξαιτίας των δασικών χαρτών. Αυτό θα άνοιγε την πόρτα να συνεχίζονται οι αυθαιρεσίες και θα έκλεινε το μάτι ότι κάποτε εμείς αυτά όλα θα τα διορθώσουμε.

Τώρα, όμως, μιας και μιλάμε για τους δασικούς χάρτες, εγώ θέλω να σας πω ότι για εμάς η απόφασή μας είναι δεδομένη: Να λύσουμε αυτά τα προβλήματα με τους δασικούς χάρτες σε όλη τη χώρα, να διασφαλίσουμε τις επιδοτήσεις και την περιουσία των αγροτών και τον πρωτογενή τομέα, που είναι και συνταγματικά κατοχυρωμένος, να έχουμε τον όρο των οικιστικών πυκνώσεων -το οποίο θα συζητήσουμε στη συνέχεια- και να φτιάξουμε και νόμο, αν θέλετε, για τις οικιστικές πυκνώσεις.

Πάντως, είναι σημαντικό ότι, ενώ σαράντα χρόνια κυρώθηκε μόνο το 0,8% των δασικών χαρτών, το 2017 κυρώθηκε το 32%. Άρα, στο ένα τρίτο της χώρας δεν θα έχουμε τέτοια προβλήματα όπως παρουσιάσατε. Αυτό λύθηκε και φέτος έχουμε σε ανάρτηση το 17%.

Εκτός από τη διασφάλιση, λοιπόν, της περιουσίας θα ήθελα να πάω τώρα στο κομμάτι που ρωτάτε και πιθανά θα συνεχίσετε για τις πυκνώσεις. Εξαιρέθηκαν οι οικιστικές πυκνώσεις…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Μην πάμε, όμως, κύριε Υπουργέ και στα δέκα λεπτά.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΑΜΕΛΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Αυτό θα πω για μισό λεπτό, κύριε Πρόεδρε.

Εξαιρέθηκαν οι οικιστικές πυκνώσεις; Η απάντησή μου είναι πως, όχι, δεν εξαιρέθηκαν με τον νόμο οι οικιστικές πυκνώσεις από τους δασικούς χάρτες. Θα εφαρμοστούν παντού οι δασικοί χάρτες και αυτό είναι το μήνυμα που θέλουν να ακούσουν όλοι στην κοινωνία μας. Θα εφαρμοστούν με ειδικό νομοσχέδιο, το οποίο εμείς τώρα συντάσσουμε.

Θα ενταχθούν στο σχέδιο πόλης; Αυτό είναι κάτι που το ρωτάτε, δηλαδή αν εντάχθηκαν στις πυκνώσεις έως την ένταξη ή μη των ανωτέρω περιοχών στο σχέδιο πόλης. Θα το διευκρινίσω αυτό εισαγωγικώς και θα λύσουμε μετά το θέμα των πυκνώσεων. Όχι, η διαδικασία της πολεοδόμησης έχει ρητούς κανόνες που δεν θα παραβιαστούν. Δεν πρέπει να γίνουν πολεοδομικές εκτάσεις οι συγκεντρώσεις των αυθαιρέτων, αν δεν μπουν στον κανόνα της πολεοδόμησης. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι υπάρχουν συνταγματικές υποχρεώσεις για την προστασία του δάσους. Κανείς μας δεν θα τις παραβιάσει σ’ αυτήν την Αίθουσα.

Άρα, λοιπόν, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν εξαιρέθηκαν οι οικιστικές πυκνώσεις από τους δασικούς χάρτες και δεν είναι αυτόματη πολεοδόμηση οι οικιστικές πυκνώσεις.

Όμως, για το θέμα των οικιστικών πυκνώσεων θα συνεχίσω στο δεύτερο σκέλος της απάντησης, μιας και εσείς θα αναφερθείτε σ’ αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε Βλάχο, έχετε τον λόγο.

 

 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ευχαριστώ πολύ.

Κύριε Υπουργέ, ξέρετε ότι οι αναδασωτέες περιοχές -και κυρίως μετά από φωτιές- κηρύσσονταν ελαφρά τη καρδία αναδασωτέες, χωρίς κανείς να εξετάζει τα όρια και τι προϋπήρχε.

Προφανώς, εγώ δεν θέτω εδώ θέμα αλλαγής χρήσης δασικών εκτάσεων που κάηκαν και είναι αναδασωτέες. Αυτά μακριά από εμάς. Άρα, για ποιο θέμα μιλάμε εμείς; Θα σας πω για ποιο θέμα μιλάμε και θα σας πω και την πρόταση. Μιλάμε για αναστολή επιβολής προστίμων ή «πάγωμα» όσων έχουν επιβληθεί έως τον τελικό χαρακτηρισμό της συγκεκριμένης περιοχής, το οποίο σημαίνει ότι είναι ανοιχτό, δηλαδή δεν υπάρχει χαρακτηρισμός -το είπατε και εσείς νωρίτερα- και την ένταξή τους ή μη σε σχέδιο πόλης.

Εγώ δεν είπα ότι σώνει και καλά ό,τι έχει εξαιρεθεί θα πάει στο σχέδιο πόλης. Όμως, μέχρι να τελεσιδικήσει, δεν μπορεί να φτάνουν συνεχώς κάθε χρόνο πρόστιμα στους ιδιοκτήτες οδηγώντας τους σε αδιέξοδο, σε απόγνωση. Προϋπόθεση γι’ αυτές τις περιοχές για τις οποίες εγώ τουλάχιστον μιλάω, είναι να έχουν εξαιρεθεί των δασικών χαρτών, δηλαδή να έχουν χαρακτηριστεί, να έχουν χρωματιστεί με το ιώδες χρώμα.

Εφ’ όσον, λοιπόν, στην πρώτη φάση έρχεται η Υπηρεσία και τις εξαιρεί από τους δασικούς χάρτες και τις εντάσσει στις λεγόμενες «οικιστικές πυκνώσεις» -το οποίο σημαίνει, όπως έχουμε ήδη συμφωνήσει, ότι αυτό το θέμα θα το δούμε σε μια επόμενη φάση πώς ακριβώς θα γίνει και σ’ αυτό συμφωνούμε- λέω το αυτονόητο, δηλαδή να μη φτάνουν συνεχώς πρόστιμα σ’ αυτούς τους ανθρώπους. Να πούμε, δηλαδή, ότι «παγώνουμε» όσα έχουν επιβληθεί, δεν εκδίδονται καινούρια, σταματά η διαδικασία εκεί μέχρι τον τελικό χαρακτηρισμό και μέχρι η πολιτεία να δει τι θα κάνει μ’ αυτές τις περιοχές.

Προφανώς, εγώ καταλαβαίνω ότι στο μέλλον μπορεί να μην είναι ίδια η αντιμετώπιση σε όλες τις περιοχές. Όμως, σ’ αυτή τη φάση οφείλουμε να το κάνουμε. Θυμάστε ότι αυτήν την τροπολογία την κατέθεσα πριν από περίπου έξι μήνες. Τότε και ο Υπουργός κ. Σταθάκης και εσείς μου είπατε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση και θα το δούμε. Δυστυχώς, όμως, έχουν περάσει έξι μήνες και συζητάμε πάλι τα ίδια. Δηλαδή, τα πρόστιμα συνεχίζουν να καταφθάνουν στους συμπολίτες μας.

Άρα, θα έλεγα εσείς, σαν Υπουργείο, να φέρετε μια τροπολογία στο πρώτο νομοσχέδιο και να ζητήσετε την αναστολή, το «πάγωμα» αυτών των προστίμων. Δεν αλλάζει το σκηνικό. Δεν παίρνετε θέση. Δεν αθωώνετε κανέναν. Απλώς δεν επιβαρύνουμε τη ζωή των συμπολιτών μας, στέλνοντας πρόστιμα που, όπως σας είπα, έτσι και αλλιώς δεν εισπράττονται.

Απλώς, πρέπει ο καθένας να πάει να κάνει αίτηση αναίρεσης και κάθε χρόνο να του φεύγουν τρεις με τέσσερις χιλιάδες για να κάνει αίτηση αναίρεσης. Γιατί να το κάνουμε αυτό; Και ξέρετε, αν αυτό το κάνει δυο, τρεις χρονιές, ουσιαστικά έχει πληρώσει και το σπίτι και το κτίσμα και το οικόπεδο, γιατί αυτά δεν είναι σημαντικής αξίας, όπως καταλαβαίνετε. Δεν αφήνουν περιθώρια, δηλαδή, τέτοιων αντιδράσεων που επιβαρύνουν τους συμπολίτες μας.

Θα έλεγα, λοιπόν, κλείνοντας, κύριε Πρόεδρε, ότι θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να φέρετε στο επόμενο διάστημα με συνοπτικές διαδικασίες –νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι- μια ρύθμιση που θα αναστέλλει τα πρόστιμα, τα οποία έχουν επιβληθεί και θα τα «παγώνει» εκεί μέχρι να τελεσιδικήσει ο χαρακτηρισμός αυτών των περιοχών.

Κύριε Υπουργέ, διευκρινίζω -για να μην υπάρχει παρανόηση- ότι μιλώ πάντα μόνο για τις περιοχές που έχουν εξαιρεθεί των δασικών χαρτών και είναι με ιώδες χρώμα.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΑΜΕΛΛΟΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Έκανα κάποιες διευκρινήσεις, οι οποίες μας βρήκαν σύμφωνους στο πρώτο σκέλος, γιατί πράγματι εσείς περιορίσατε και το περιεχόμενο της παλιάς τροπολογίας, την οποία έχετε υπογράψει κιόλας. Δεν αναφέρομαι σε αυτό. Λέω ότι δεν μιλάμε για τέτοια πράγματα από κοινού.

Όσον αφορά τις αναδασωτέες που δεν είχαν παλαιό δασικό χαρακτήρα, σε αυτό σας ενημερώνω ότι εμείς κάναμε νομοθέτηση το 2017 και υποχρεούνται αυτεπαγγέλτως όλα τα δασαρχεία να τις εξαιρέσουν. Στην Ηλεία, παραδείγματος χάρη, δεν είχαν, δέκα χρόνια μετά, εξαιρεθεί τα αμπέλια από την αναδασωτέα της πυρκαγιάς, τα νόμιμα αμπέλια. Λέω ένα παράδειγμα. Αυτά λύθηκαν. Άρα, το έχουμε κλείσει αυτό το κενό.

Επίσης, θα ήθελα να πω ότι δεν μιλάμε για αναστολή νέων προστίμων, γιατί θα δημιουργήσουμε μια νέα αυθαιρεσία. Δεν έχουμε ανοίξει τέτοια συζήτηση. Μιλάμε για τα χρεωμένα. Όπως επίσης, δεν μιλάμε για πρόστιμα που είναι επί πράξεων διοίκησης. Αφήσαμε ένα κενό συζήτησης από την πρώτη ερώτηση για τα αυθαίρετα που δεν έχουν χαρακτηρισμό και όχι για εκεί που έχει γίνει πράξη της διοίκησης. Εκεί δεν θα γίνει άλλος χαρακτηρισμός δασικός.

Όμως, να πούμε για τις πυκνώσεις, γιατί πράγματι ρωτάτε για τις πυκνώσεις. Έχουμε κάνει αυτή την κουβέντα εμείς και νωρίτερα. Χωρίς να μεταθέτουμε, λοιπόν, το θέμα ή να αναιρούμε το θέμα της εφαρμογής δασικού χάρτη στις πυκνώσεις, δημιουργήσαμε την πρόβλεψη των οικιστικών πυκνώσεων. Οι οικιστικές πυκνώσεις, λοιπόν, από τον ν. 4389 εξαιρούνται. Όμως, έχουμε ανακοινώσει, και αυτό είναι προς επίρρωση της ερώτησής σας, ότι υπάρχει ήδη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που θα τελειώσει το πρώτο εξάμηνο του 2018.

Έχουμε μια δεκαπενταμελή νομοπαρασκευαστική με επικεφαλής το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους που θα φέρει νόμο για τις οικιστικές πυκνώσεις. Διότι υπάρχει σε εκκρεμότητα συζήτηση και στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τον όρο των οικιστικών πυκνώσεων που αμφισβητεί και τον νόμο των δασικών χαρτών. Επειδή εμείς θέλουμε να είναι όλο ασφαλές, θα φέρουμε στη Βουλή νόμο για τις οικιστικές πυκνώσεις.

Τώρα πάμε λίγο στην εφαρμογή, δηλαδή στο πώς εφαρμόζεται αυτό που λέτε εσείς. Έχουμε δώσει στους δήμους τη δυνατότητα με απόφαση δημοτικού συμβουλίου να μας προτείνουν περιοχές οικιστικών πυκνώσεων.

Πέρσι μαζί πολλές φορές συζητήσαμε πώς θα πιέσουμε τους δήμους να εφαρμόσουν αυτό το άρθρο. Ο τελευταίος των εκατόν είκοσι δήμων της περσινής ανάρτησης το έκανε την τελευταία μέρα. Τώρα είχαμε, πριν από δύο εβδομάδες, ανακοινώσει εκατόν εβδομήντα τρεις δήμους που εκκρεμούν να προσδιορίσουν τις πυκνώσεις, ώστε να λάβει ουσία η συζήτησή μας, την οποία προτείνετε.

Έχουμε δώσει παράταση -και αυτό είναι το σημαντικό- για να προσδιορίσουμε τις περιοχές, τις ιδιοκτησίες και τα μέτρα που θα δώσουμε για να υποστηρίξουμε, αν θέλετε, και τη δική σας πρόταση και να την αξιολογήσουμε. Πρέπει να φέρουν οι δήμοι τις οικιστικές πυκνώσεις. Πρέπει μέχρι τις 15 Μαΐου όλοι οι δήμοι, και στην ανατολική Αττική και στη δυτική Αττική, αλλά και σε όλη την Ελλάδα, να φέρουν τις πυκνώσεις για να σας περιγράψω, κύριε Βλάχο, τι ακριβώς έχουμε ήδη ποσοτικοποιήσει.

Πέρσι υπέβαλλαν οικιστικές πυκνώσεις κάποιοι δήμοι. Να σας πω, λοιπόν, ότι από τις οικιστικές πυκνώσεις που υποβάλλαν, το 18,6% των προτάσεων των δήμων ήταν κάτω από είκοσι πέντε στρέμματα. Άρα, δεν εντάσσονται στις προβλέψεις του νόμου. Το 12,2% επικαλύπτονται, δηλαδή η μία είναι πάνω στην άλλη. Για να μη σας πω ότι υπάρχουν και περίπου 1% πολύγωνα με συνταγμένες εκτός ελλαδικού χώρου, από λάθη δηλαδή, χώρια του ότι υπάρχει και ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, τα λεγόμενα «χταπόδια», που δεν είναι εκτάσεις, αλλά μια γραμμή που συνδέει κατοικίες και αγροικίες.

Όπως καταλαβαίνετε, αν πηγαίναμε τώρα να κάνουμε μια ρύθμιση για οικιστικές πυκνώσεις στη βάση της πρότασής σας, θα βάζαμε μέσα και αυτές που είναι κάτω από τα 25 στρέμματα και αυτές που είναι επικαλυπτόμενα πολύγωνα;

Πρέπει, λοιπόν, να βρούμε μαζί, εννοώ ως Κοινοβούλιο, στον νόμο των οικιστικών πυκνώσεων τον προσδιορισμό ποιες είναι οι νόμιμες, γιατί δεν έχουν κυρωθεί από τη διοίκηση. Είναι οι προτάσεις των δημοτικών συμβουλίων. Αν δηλαδή τώρα εμείς συζητάγαμε για την τροπολογία σας, για την πρότασή σας, τότε αυτόματα μέχρι τις 15 Μαΐου τα δημοτικά συμβούλια μπορεί και να εισήγαγαν σε οικιστικές πυκνώσεις περιοχές που δεν είναι. Άρα, να είναι ανισότιμο προς τους πολίτες που θα δικαιούνταν μια τέτοια ρύθμιση.

Λέω, λοιπόν, να πάμε με τη διαδικασία την εξής: Να πιεστούν όλοι οι δήμοι μέχρι 15 Μαΐου να τελειώσουν οι οικιστικές πυκνώσεις σε όλη την Ελλάδα. Να φτιάξουμε μαζί το νομοσχέδιο των οικιστικών πυκνώσεων, που πρώτα από όλα θα αξιολογεί ποιες είναι πράγματι οικιστικές πυκνώσεις. Και η συζήτηση, λοιπόν, για τις ρυθμίσεις για τις κατοικίες εντός πυκνώσεων νόμιμων να γίνει στο νομοσχέδιο που θα γίνει το πρώτο εξάμηνο. Διότι εγώ κατανοώ την πρότασή σας μόνο για εκεί που υπάρχει πράξη της διοίκησης. Το έχουμε συμφωνήσει. Και είναι μια εκκρεμότητα που πρέπει ο πολίτης να έχει ξεκάθαρο πλαίσιο. Όμως, δεν πρέπει να είναι ισότιμο για όλους αυτό;

Άρα, γι’ αυτό πιέζουμε πάρα πολύ. Και σας θέλουμε συμμάχους σε αυτό. Μέχρι τις 15 Μαΐου να τελειώσουν όλοι οι δήμοι, να φτιάξουμε ένα νομοσχέδιο που να αξιολογεί τις ορθές πυκνώσεις και όχι να έχουμε επικαλύψεις ή τέτοια λάθη και για τα εντός οικιστικών πυκνώσεων να φτιάξουμε εδώ τη ρύθμιση που να σέβεται το ισοζύγιο δάσους και τη συνταγματική υποχρέωση και να λύνει προβλήματα που είναι σαράντα χρόνια μαζεμένα στην ύπαιθρο.

Και αυτή τη συζήτηση την κάνουμε μαζί, κύριε Βλάχο. Εκτιμώ τη θετική πλευρά του δικού σας αιτήματος, αλλά δεν μπορούμε να έχουμε ανισότιμες ρυθμίσεις ή αντισυνταγματικές. Σε αυτήν την κατεύθυνση πάντως θα δουλέψουμε.

Σας ευχαριστώ.